מהם ששת כובעי החשיבה לפי אדוארד דה-בונו

מטרתם של 'ששת כובעי החשיבה' היא לפשט את תהליך החשיבה , כך שהאדם החושב יוכל להשתמש ברגע נתון בסוג אחד של חשיבה – במקום להפעיל את סוגי החשיבה השונים בו בזמן .

ניתן להשוות זאת לתהליך של דפוס צבע , המפריד את הצבע לצבעי היסוד ,מדפיסים בנפרד ובסוף התהליך מתקבלת התמונה .

כובע לבן

דמיין לך נייר לבן. הכובע הלבן משמעותו מידע ניטרלי . אין כאן עניין לוויכוח או להעלאת הצעות . חשיבת כובע לבן מתמקדת ישירות במידע הניתן להשגה . איזה מידע יש בידנו ? איזה מידע עלינו להשיג ?

כובע אדום

חשוב על אש וחום . הכובע האדום עוסק בהרגשות , רגשות , תחושות ואינטואיציה . הכובע האדום מספק תווית ברורה למיקום הרגשות , המחלחלות בתהליך החשיבה , ללא צורך לתמוך בהן או להצדיקן . מה אני מרגיש בקשר לעניין ? מהן תחושותיי ?

כובע שחור

חשוב על שופט קפדן . חשוב על מישהו הרושם לך נקודה שחורה אם אתה שוגה . הכובע השחור הוא כובע של חשיבה ביקורתית , המתמקד בהערכה שלילית הבוחנת אמיתות ,שיפוט , התאמת עובדות – מדוע רעיון מסוים אינו תואם את הניסיון או הידע הקיים , מדוע רעיון מסוים אינו ניתן לביצוע ? מהם הסיכונים ומהן הטעויות בתכנון ?

כובע צהוב

חשוב על אור שמש , ברק ואופטימיות . הכובע הצהוב מלא בתקווה , אך בהיותו כובע הגיוני , חייבות להינתן סיבות העומדות מאחורי התקווה . הכובע מייצג חשיבה קונסטרוקטיבית ויוצרת , המעלה הצעות והמלצות מעשיות . הכובע הצהוב בודק ובוחן מה ערכו של רעיון מסוים ,ומהם היתרונות הטמונים בו . לאחר מכן הוא מנסה למצוא ביסוס לוגי לרעיון ליתרונותיו . מה התועלת שתצמח מזה ? מדוע זה יצליח ?

כובע ירוק

חשוב על צמיחה ופוריות  . ירוק הוא צבעם של שתילים הנובטים מזרעים . הכובע הירוק הוא כובע יצירתי העוסק בעיקר ברעיונות חדשים ובדרכים חדשות להביט על דברים . בכובע הירוק אנו מעלים חקירות , הצעות , השערות , רעיונות חדשים , רעיונות חלופיים לפעולה – מה אנו יכולים לעשות ? האם ישנם רעיונות אחרים ?

כובע כחול

חשוב על שמיים כחולים הנמצאים ממעל ומאפשרים התבוננות על כל מה שמתחת . הכובע הכחול מאפשר חשיבה על תהליך החשיבה , שליטה על תהליך החשיבה , סיכום של היכן אנו עומדים תוך התבוננות והערות , קביעת הצעד הבא של החשיבה והצבת תוכנית לחשיבה .

ל"ששת כובעי החשיבה" שתי דרכים לשימוש :

  1. שימוש מקרי של מספר כובעים מצומצם (אחד או שניים) .
  2. שימוש שיטתי של סדרת כובעים הנקבעת מראש .

אדוארד דה – בונו – ששה כובעי חשיבה , הוצ' כנרת , 1996 .

לקבלת הצעה מלאו את הטופס או צרו קשר בוואטסאפ