כיצד לנהל שיחת שינוי טיפולי עם מטופל כרוני

סדנה לרופאים

רופאי משפחה, מומחים ומתמחים לומדים ומתרגלים כלים ומבנה להצגת מסר רפואי, התמודדות עם התנגדויות של חולה כרוני, ורתימה לטיפול חדש או שונה

סדנת-רופאים-ניהול-שיחה-עם-מטופל-על-טיפול-חדש

כאשר רופא מאבחן כי נדרש שינוי טיפולי עבור חולה כרוני, הוא יוזם שיחה איתו ו/או בני משפחתו.

יכולתו של רופא לנהל שיחת שינוי טיפולי איכותית, קובעת במידה רבה את רמת ההיענות ושיתוף הפעולה של החולה הכרוני בהמשך הדרך.

לדוגמה, בעת מעבר לקו טיפולי אחר (בייחוד קו שלישי ורביעי), צורך בפרוצדורה רפואית מורכבת, התחלת טיפול חדשני או צורת מתן חודרנית, העלאת מינוני תרופה ומצבים רבים נוספים.

ברבות מהשיחות מתמודד הרופא עם קושי והצפה רגשית של החולה והמשפחה - חששות, אי ודאות, תסכול, ייאוש.

מטרת הסדנה

הקנייה וחיזוק מבנה, שלבים וכלים מתחום התקשורת האפקטיבית לניהול 'שיחת שינוי טיפול' עם מטופל כרוני

בין התכנים

א. מיקוד מטרות שיחת שינוי טיפולי

הבהרת מצב נוכחי: כיצד מתניעים שיחת שינוי שרותמת את המטופל להקשבה ומחשבה

הצגת הטיפול האופטימלי וערכו: כיצד מצמידים רגש חיובי לטיפול רפואי

יצירת הסכמה מעשית: כיצד לעודד קבלת החלטה ועשייה מצד המטופל

ב. ארגון שלבי שיחת שינוי טיפולי

ג. משפטי פתיחה שמעודדים הבנה וענייניות, במקום תסכול

ד. מהי הקשבה רגשית של רופא, המאפשרת דיוק והעצמה של המסר הרפואי

ה. טרמינולוגיה חיובית: מילים 'מקדמות Compliance'

ו. מודל מעשי להעברת מסר רפואי: The Emotional Medical Benefit אשר כולל ביטויי דבק, טקטיקות שיקוף טיפוליות ושאלות מדחום מקדמות הסכמה

ז. טכניקות מניעה ומענה להתנגדויות שכיחות בקרב חולים כרוניים

דגשים נוספים

א. הכנה מקצועית והתאמה לקבוצה תתואם מראש עם המזמין ועם הרופא האחראי

ב. יינתן זמן אופטימלי בסדנה להתנסות ותרגול של מצבי שיחה בין רופא ומטופל כרוני

ג. משך הסדנה שני מפגשים, בין 6-8 שעות

ד. בין שני המפגשים אינטרוול של שבוע עד עשרה ימים